Articole

Schema de ajutor de stat și componentele acesteia – HORECA 2

13 octombrie 2022

Schema de ajutor de stat și componentele acesteia – HORECA 2

Întreprinderi țintă – întreprinderile mici și mijlocii și întreprinderile mari din domeniul turismului, alimentației publice și organizării de evenimente, agențiilor de turism licențiate și ghizilor de turism atestați

!Activitatea acestora trebuie să fi fost afectată de conflictul armat din Ucraina

  • implementată de către Ministerul Antreprenoriatului și Turismului

Buget – 550milioane € echivalent în lei – aproximativ 10.000 beneficiari

Plata sumelor până la 31 decembrie 2023

!Dacă valoarea însumată a cererilor de finanțare aprobate depășește valoarea creditelor de angajament sau bugetare alocate cu această destinație, angajarea, respectiv plata către beneficiar se va face proporțional, prin raportarea procentului aprobat pentru fiecare beneficiar din bugetul total alocat măsurii de sprijin.

Implementare – pe o perioadă de 3 ani după cum urmează:

  • 1 an de implementare, dar nu mai târziu de 31.12.2023 pentru efectuarea tuturor plăților și fără a depăși termenul maxim de semnare a contractelor impus de Cadrul Temporar Ucraina;
  • 24 de luni din momentul efectuării plății de monitorizare și raportare în condițiile prezentei scheme de ajutor.

CONDIȚII CUMULATIVE DE ELIGIBILITATE

  1. Sunt societăți înființate cel târziu la data de 31.12.2020 și codul CAEN Rev. 2 pentru care solicită finanțare este eligibil în cadrul Schemei (Anexa 1) și autorizat la data înscrierii cel puțin din data de 1.01.2021 fără întrerupere;
  2. Sunt întreprinderi autonome, întreprinderi partenere sau întreprinderi legate;
  3. Sunt întreprinderi mari sau întreprinderi mici și mijlocii;
  4. Nu fac obiectul unei decizii emise de către Comisia Europeană/alt furnizor de ajutor de stat/Consiliul Concurenței de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis sau, în cazul în care au făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată și creanța integral recuperată, cu dobânzile aferente;
  5. Își mențin activitatea pentru care au obținut finanțare pentru cel puțin 24 luni de la data primei plăți a ajutorului de stat, sub sancțiunea recuperării ajutorului acordat;
  6. Sunt obligați cu minim 5 zile înainte de momentul înscrierii, să aibă depuse la instituțiile fiscale abilitate, situațiile financiare aferente exercițiului financiar încheiat 2021, sub sancțiunea respingerii la finanțare
  7. Au și obligația depunerii la instituțiile fiscale abilitate a situațiilor financiare aferente exercițiului financiar încheiat 2022 până la data de 31.03.2023 inclusiv, sub sancțiunea respingerii la finanțare
  8. Nu sunt eligibili beneficiarii și/sau acționarii/asociații/administratorii societăților care au comis/comit nereguli de ordin financiar sau acte de corupție, stabilite prin hotărâri judecătorești definitive.

Schema va permite înscrierea electronică în cadrul a doi piloni, respectiv:

  1. Pilonul 1 – compensarea creșterii cheltuielilor totale în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2022 față de cele aferente aceleiași perioade a anului 2021, cu excepția cheltuielilor cu energia electrică și/sau gaz, creșteri de costuri generate de criza războiului din Ucraina.
  2. Pilonul 2 – compensarea cu maxim 30% din creșterea costului eligibil cu energia electrică și/sau gaz în perioada 1 februarie 2022 – 31 decembrie 2022, creșteri de costuri generate de criza războiului din Ucraina.

!Aplicanții vor avea posibilitatea înscrierii pe ambii piloni sau doar pe unul dintre cei doi piloni.

  • Sumele recuperate prin cei 2 piloni nu conțin TVA, taxa nefiind eligibilă în cadrul schemei

Ajutorul de stat va fi calculat automat de către aplicația informatică, în două momente distincte:

  1. Pentru Pilonul 1, la momentul înscrierii, aplicația informatică va interoga din bilanțul contabil aferent exercițiului financiar 2021, valoarea cheltuielilor totale aferente anului 2021, iar aplicanții vor încărca în aplicație toate facturile și documentele de plată aferente costurilor lunare cu energia și/sau gaz din anul 2021, documente în baza cărora va completa / edita în aplicația de înscriere un total general al acestora aferent întregului an 2021, iar aplicația va calcula și afișa diferența dintre cele două valori;
  2. Pentru Pilonul 1 exercițiul financiar 2022, la momentul înscrierii aplicanții vor estima, pe baza cheltuielilor și facturilor cu energia electrică și / sau gaz emise în primele 10 luni ale anului, valoarea cheltuielilor totale 2022, precum și costurile totale anuale cu energia și/sau gaz și le vor completa / edita în aplicația informatică ce va afișa diferența dintre cele două valori;
  3. Aplicația va calcula la momentul înscrierii, în baza valorilor și estimărilor de mai sus, creșterea cheltuielilor anuale totale, cu excepția costurilor cu energia și/sau gaz, ca diferență între anul 2022 și anul 2021, creștere datorată crizei generate de războiul din Ucraina, denumită VSP1 (valoare solicitată Pilon 1);
  4. Pentru Pilonul 2, la momentul înscrierii, aplicația va prelua de la Pilonul 1 valoarea totalului costurilor lunare cu energia și/sau gaz aferente anului 2021, precum și valoarea anuală estimată a cheltuielilor cu energia și/sau gaz în anul 2022 și va calcula și afișa VSP2 (valoare solicitată pilon 2).
  5. Se calculează automat de către aplicația informatică totalul eligibil aferent celor doi piloni respectiv VEP1+VEP2, denumit în continuare VET (valoare eligibilă totală);
  6. Se calculează automat de către aplicația informatică prorata per aplicant, ca procent al valorii eligibile totale (VET) din totalul valorilor eligibile aferente tuturor aplicanților declarați admiși la finanțare în urma verificărilor administrative și de eligibilitate;
  7. Se aplică prorata per aplicant ca procent individual aplicat întregului buget alocat schemei de ajutor de la bugetul de stat pentru stabilirea ajutorului financiar nerambursabil ce urmează a fi contractat.
  • Valoarea maximă a ajutorului acordat aferent pilonului 2 nu depășește 2 milioane EUR pe grup-întreprindere, sumă brută
  • Valoarea maximă însumată a ajutorului acordat aferent ambilor piloni (Pilon 1 + Pilon 2) nu depășește 2 milioane EUR pe grup-întreprindere, și se acordă până cel târziu la data impusă de Cadrul Temporar Ucraina.

Grup-Întreprinderea include toate întreprinderile între care există cel puțin una dintre relațiile următoare:

    • o întreprindere / o persoană fizică deține majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților unei alte întreprinderi;
    • o întreprindere / o persoană fizică are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;
    • o întreprindere / o persoană fizică are dreptul de a exercita o influență dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia;
    • o întreprindere / o persoană fizică care este acționar sau asociat al unei alte întreprinderi și care controlează singură, în baza unui acord cu alți acționari sau asociați ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților întreprinderii respective.
    • întreprinderile care întrețin, prin intermediul uneia sau a mai multor întreprinderi sau persoane fizice, relațiile la care se face referire mai sus, sunt considerate grup-întreprinderi.

CODURI CAEN ELIGIBILE:

  1. 5510 – Hoteluri și alte facilități de cazare similare
  2. 5520 – Facilități de cazare pentru vacante și perioade de scurtă durată
  3. 5530 – Parcuri pentru rulote, campinguri și tabere
  4. 5590 – Alte servicii de cazare
  5. 5610 – Restaurante
  6. 5621 – Activități de alimentație (catering) pentru evenimente
  7. 5629 – Alte activități de alimentație n.c.a.
  8. 5630 – Baruri și alte activități de servire a băuturilor
  9. 7911 – Activități ale agențiilor turistice
  10. 7912 – Activități ale tur-operatorilor
  11. 7990 – Alte servicii de rezervare și asistență turistică
  12. 8230 – Activități de organizare a expozițiilor, târgurilor și congreselor
  13. 9001 – Activități de interpretare artistică (spectacole)
  14. 9002 – Activități suport pentru interpretare artistică (spectacole)
  15. 9003 – Activități de creație artistică
  16. 9004 – Activități de gestionare a sălilor de spectacole

CONTRACTAREA BENEFICIARILOR:

Aplicația va aplica prorata per aplicant generată conform algoritmului și va prelua automat valorile aferente fiecărui aplicant la generarea contractelor de finanțare.

VERIFICAREA CONDIȚIILOR ADMINISTRATIVE ȘI DE ELIGIBILITATE POST-CONTRACTARE:

Pentru inițierea etapei de verificare post-contractare, beneficiarii au obligația de a încărca, toate facturile și documentele de plată aferente costurilor lunare ale anului 2022 cu energia electrică / gaz, precum și obligația depunerii în același termen limită la instituțiile abilitate a situațiilor financiare aferente exercițiului 2022, sub sancțiunea respingerii la finanțare;

Verificarea documentelor depuse on-line și a valorilor asumate și/sau estimate de către aplicanți se va face din punct de vedere administrativ și al eligibilității în funcție de apartenența la AIMMAIPE a sediului social al întreprinderii solicitante și se vor verifica următoarele:

  1. formularul electronic de înscriere și existența documentelor încărcate,
  2. îndeplinirea condițiilor de eligibilitate și a obligațiilor aplicanților conform prevederilor schemei de ajutor;
  3. existența facturilor și documentelor de plată aferente cheltuielilor cu energia electrică și/sau gaz din anul 2021, semnate electronic de reprezentantul legal / împuternicit;
  4. corespondența dintre valoarea totală declarată de aplicant a cheltuielilor cu energia electrică și/sau gaz aferente anului 2021 și valoarea reală rezultată în urma însumării valorilor din facturi / documente de plată;
  5. existența la data de 31.03.2023 a depunerii la instituțiile abilitate a situațiilor financiare aferente exercițiului 2022;
  6. existența la data de 31.03.2023 a depunerii în front-office, până la data de 31.03.2023, a tuturor facturilor și documentelor de plată aferente costurilor lunare ale anului 2022 cu energia electrică / gaz;
  7. diferența dintre valorile estimate de beneficiari la momentul înscrierii și valorile reale din situațiile financiare 2022 și facturile / documentele de plată aferente costurilor cu energia / gaz ale anului 2022.

Solicitanții care nu îndeplinesc criteriile administrative, criteriile de eligibilitate sau nu-și îndeplinesc obligațiile specificate în schema de ajutor în termenele legale, vor primi decizie de respingere.

PLATA AJUTORULUI DE STAT:

  • se efectuează prin intermediul băncilor comerciale partenere în program
  • Beneficiarii eligibili declarați admiși, vor deschide conturi curente distincte aferente cererii de finanțare la instituția parteneră pentru care au optat în cererea de finanțare. În cadrul Schemei, aplicanții pot opta pentru instituția de credit parteneră o singură dată și nu pot schimba opțiunea exprimată la înscriere pe parcursul implementării Schemei.
  • Instituția financiară parteneră va vira sumele aprobate în conturile distincte deschise de beneficiari în termen de maximum 7 zile de la disponibilitatea fondurilor în contul de tranzit sau de la semnarea contractului de finanțare nerambursabilă între AIMMAIPE și beneficiar, în baza contractelor de finanțare ale acestora semnate cu AIMMAIPE și va încărca în aplicație dovada plății. Plata beneficiarilor poate fi efectuată în tranșe până la acoperirea integrală a contractului de finanțare, conform creditelor bugetare alocate cu această destinație in bugetul MAT.

Articole din aceeasi categorie