Articole

Fonduri pentru digitalizare

12 octombrie 2022

Fonduri europene nerambursabile pentru digitalizarea IMM urilor

Planul Național de Redresare și Reziliență

Instrument de grant de până la 100.000 EURO/întreprindere care să sprijine IMMurile în adoptarea tehnologiilor digitale

1. CE SE FINANȚEAZĂ?

Instrumentul de grant de până la 100.000 euro pe întreprindere va sprijini IMMurile în adoptarea tehnologiilor digitale cum ar fi:

  • achiziții de hardware TIC;
  • achiziții de echipamente pentru automatizări și robotică destinate fluxurilor tehnologice, integrate cu soluții digitale;
  • dezvoltarea și/sau adaptarea aplicațiilor software/licențelor, inclusiv soluțiile de automatizare software de tip RPA, respectiv Robotic Process Automation;
  • achiziții de tehnologii blockchain;
  • achiziții de sisteme de inteligență artificială, machine learning, augmented reality, virtual reality;
  • achiziționare website de prezentare;
  • achiziția de servicii de tip cloud și IoT;
  • instruirea personalului care va utiliza echipamentele TIC;
  • consultanță/analiză pentru identificarea soluțiilor tehnice de care au nevoie IMM-urile etc.

2. FINANȚAREA ACORDATĂ ÎN CADRUL PREZENTULUI APEL DE PROIECTE

Valoarea totală alocată pentru ajutorul de minimis care va fi acordat în cadrul prezentei scheme, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de 347,50 milioane euro (această sumă poate fi suplimentată pentru atingerea ținte jalonului 263).

Alocarea bugetului pe regiuni de dezvoltare este următoarea:

Regiune

Buget raportat la % de intreprinderi nedigitalizate (euro)

Buget raportat la % de intreprinderi nedigitalizate (lei)

Pondere

Nord Est

44,978,494.27

218,851,859.57

12.94%

Sud Est

48,153,174.18

234,298,899.61

13.86%

Sud-Muntenia

46,925,013.34

228,323,037.41

13.50%

Sud-Vest Oltenia

49,891,137.64

242,755,308.41

14.36%

Vest

49,752,100.56

242,078,795.69

14.32%

Nord-Vest

40,621,999.20

197,654,461.51

11.69%

Centru

41,247,666.04

200,698,768.65

11.87%

București-Ilfov

25,930,414.78

126,169,619.20

7.46%

Total

347,500,000.00

1,690,830,750.05

100.00%

Cofinanțarea – aportul propriu:

  • În cazul microîntreprinderilor – aport propriu de 0%.
  • În cazul întreprinderilor mici și mijlocii – aport propriu de 10%.

3. ELIGIBILITATE

Se pot bucura de finanțări în baza prezentului proiect IMM-urile, adică:

MICROÎNTREPRINDEREA

– o întreprindere care are până la 9 angajați și a cărei cifră de afaceri anuală și/sau al cărei bilanț anual total nu depășește 2 milioane de euro.

ÎNTREPRINDEREA MICĂ

– o întreprindere care are mai puțin de 50 de angajați și a cărei cifră de afaceri anuală și/sau al cărei bilanț anual total nu depășește 10 milioane de euro.

ÎNTREPRINDEREA MIJLOCIE

– o întreprindere care are mai puțin de 250 de angajați și a cărei cifră de afaceri anuală nu depășește 50 de milioane de euro și/sau al cărei bilanț anual total nu depășește 43 de milioane de euro.

Solicitanții eligibili îndeplinesc în mod CUMULATIV următoarele condiții:

a) au calitatea de IMMuri (microîntreprindere, întreprindere mică, întreprindere mijlocie) – calitatea trebuie să existe atât la data depunerii aplicației, cât și la data semnării contractului de finanțare;

b) sunt înființate cel târziu la data de 31.12.2021;

c) au înregistrat profit din exploatare (>0 lei) în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanțare; 

d) se angajează să suporte din resurse proprii cofinanțarea prevăzută în condițiile prezentei scheme de ajutor (în cazul întreprinderilor mici și mijlocii);

e) nu au avut activitatea întreruptă/suspendată în 2022;

f) nu desfășoară activități cu produse cu caracter erotic sau obscen, activități din domeniul jocurilor de noroc, precum și cele care contravin ordinii publice și/sau prevederilor legale în vigoare; 

g) nu dețin pagini web care conțin acte sau materiale cu caracter obscen;

h) nu intră în categoria de “întreprinderi aflate în dificultate”, așa cum acestea sunt definite în cuprinsul prezentei scheme de ajutor.

Prin întreprindere aflată în dificultate se înțelege o întreprindere care se află în minim una din următoarele situații:

    1. În cazul unei societăți comerciale cu răspundere limitată (alta decât un IMM care există de mai puțin de trei ani) atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (și din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societății) conduce la un rezultat negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziții, „societate cu răspundere limitată” se referă în special la tipurile de societăți menționate în anexa I la Directiva 2013/34/UE, iar „capital social” include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;
    2. În cazul unei societăți comerciale în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății (alta decât un IMM care există de mai puțin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu așa cum reiese din contabilitatea societății a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziții, „o societate comercială în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății” se referă în special la acele tipuri de societăți menționate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;
    3. Atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvență să fie deschisă la cererea creditorilor săi;
    4. Atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare și nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanția sau a primit ajutoare pentru restructurare și face încă obiectul unui plan de restructurare.

i) nu se află în stare de insolvență, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, lichidare sau suspendare temporară a activității sau nu se află în situații similare în urma unei proceduri de aceeași natură prevăzute de legislația sau de reglementările naționale;

j) nu fac obiectul unui ordin de recuperare;

k) nu au legătura cu industria tutunului (de la producție la comerț);

l) nu prevăd clonarea în scopuri reproductive;

m) nu desfășoară activități de jocuri de noroc;

n) nu desfășoară comerț sexual;

o) nu implică animale vii în scopuri experimentale și științifice;

p) nu desfășoară activități de dezvoltare imobiliară, financiare, cum ar fi achiziționarea sau tranzacționarea cu instrumente financiare;

q) nu desfășoare activități legate de exploatare/extracție, prelucrare, distribuție, depozitare sau arderea combustibililor fosili solizi și a petrolului, precum și investiții legate de extracția gazelor;

r) solicită ajutor de minimis a cărui valoare se încadrează în limitele menționate;

s) se angajează ca la finalul implementării proiectului să atingă minim 6 dintre criteriile de intensitate digitală, conform Indicelui economiei și societății digitale, respectiv:

  • întreprinderi în care mai mult de 50% dintre persoanele angajate au folosit computere cu acces la internet în scopuri de afaceri;
  • utilizarea unui pachet software ERP pentru a                                                                                                                                                                      partaja informații între diferite zone funcționale comerciale;
  • viteza maximă de download contractată a celei mai rapide conexiuni de internet la linie fixă este de cel puțin 30 Mb/s;
  • întreprinderi în care vânzările on-line au reprezentat mai mult de 1% din cifra de afaceri totală și vânzările web către consumatori privați (B2C) mai mult de 10% din vânzările web;
  • utilizarea IoT – internet of things;
  • utilizarea de rețele sociale (întreprinderile care folosesc rețelele sunt considerate cele care au un profil de utilizator, un cont sau o licență de utilizator în funcție de cerințele și tipul de social media;
  • utilizarea CRM; 
  • cumpărarea de servicii cloud computing sofisticate sau intermediare;
  • utilizarea tehnologiei de AI;
  • cumpărarea de servicii de cloud computing utilizate pe internet;
  • vânzări prin comerț electronic de cel puțin 1% din total vânzări (în vânzările de bunuri sau servicii prin comerț electronic, comanda este plasată prin site- uri web, aplicații sau mesaje de tip EDI  prin metode special concepute pentru a primi comenzi. Plata se poate face online sau offline. Comerțul electronic nu include comenzile scrise prin e-mail);
  • utilizarea a două sau mai multe rețele sociale.

NU sunt eligibile:

1. ajutoarele acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în sectoarele pescuitului și acvaculturii;

2. ajutoarele acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în domeniul  producției primare de produse agricole;

3. ajutoarele acordate întreprinderilor care-și desfășoară activitatea în sectorul prelucrării și comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:

  • atunci când valoarea ajutorului este stabilită pe baza prețului sau a cantității produselor în cauză achiziționate de la producătorii primari sau introduse pe piață de întreprinderile în cauză;
  • atunci când ajutorul este condiționat de transferarea lui parțială sau integrală către producătorii primari;

4. ajutoarele destinate activităților legate de export către țări terțe sau către state membre;

5. ajutoarele condiționate de utilizarea preferențială a produselor naționale față de cele importate;

6. ajutoarele acordate pentru achiziția de vehicule de transport rutier de mărfuri;

7. întreprinderile pentru care se constată că au desfășurat în ultimul an fiscal activități autorizate (așa cum rezultă din certificatul constatator ONRC) în domeniile din următoarele clase CAEN:

  • 5829 – Activități de editare a altor produse software;
  • 6201 – Activități de realizare a software-ului la comandă (software orientat client);
  • 6202 – Activități de consultanță în tehnologia informației;
  • 6203 – Activități de management (gestiune și exploatare) a mijloacelor de calcul;
  • 6209 – Alte activități de servicii privind tehnologia informației;
  • 6311 – Prelucrarea datelor, administrarea paginilor web și activități conexe
  • 6312 – Activități ale portalurilor web;
  • 6399 – Alte activități de servicii informaționale n.c.a.;
  • 7211 – Cercetare-dezvoltare in biotehnologie;
  • 7219 – Cercetare-dezvoltare in alte științe naturale si inginerie.

NOTĂ!! Un solicitant care își desfășoară activitatea atât în sectoare/domenii eligibile, cât și în sectoare/domenii neeligibile, așa cum sunt menționate la alin. (3), mai puțin lit. g), poate beneficia de finanțare pentru domeniile de activitate eligibile, cu condiția prezentării documentelor contabile care atestă separarea evidenței acestor activități, ca urmare a semnării contractului de finanțare.

NU pot beneficia de finanțare nici întreprinderile al căror reprezentant legal (la data depunerii aplicației de proiect și pe întreaga perioadă de evaluare, selecție și contractare) se află în una din următoarele situații:

1. a fost condamnat printr-o hotărâre cu valoare de res judicata pentru un delict legat de conduita sa profesională, pentru fraudă, corupție, participare la o organizație criminală sau la orice alte activități ilegale în detrimentul intereselor financiare ale Uniunii Europene;

2. este subiectul unui conflict de interese, definit în conformitate cu prevederile naționale/unionale în vigoare, sau se află într-o situație care are sau poate avea ca efect compromiterea obiectivității și imparțialității procesului de evaluare, selecție, contractare și implementare a proiectului;

3. a indus în eroare cu intenție o Autoritate de management, un Organism intermediar sau o comisie de evaluare și selecție, prin furnizarea de informații incorecte/false în cadrul prezentului apel de proiecte sau al altor apeluri de proiecte derulate pentru finanțare din programele operaționale în oricare dintre perioadele de programare;

4. a încercat să obțină informații confidențiale sau să influențeze comisiile de evaluare și selecție sau furnizorul/administratorul schemei de ajutor de minimis pe parcursul procesului de evaluare și selecție a apelului de proiecte aferent acestei scheme de ajutor sau a altor apeluri de proiecte derulate pentru finanțare din programele operaționale în oricare dintre perioadele de programare.

4. PERIOADA DE DURABILITATE

Perioada de durabilitate reprezintă intervalul de timp în care beneficiarul trebuie să mențină investiția. 

Perioada de durabilitate este de 3 ani. Termenul începe să curgă de la momentul finalizării proiectului.

5. VALOAREA MAXIMĂ ELIGIBILĂ A UNUI PROIECT

MICROÎNTREPRINDERI

ÎNTREPRINDERE MICĂ

ÎNTREPRINDERE MIJLOCIE

Între 20.000 și 30.000 EURO 

Între 20.000 și 50.000 EURO

Între 20.000 și 100.000 EURO

6. CALCULAREA PLAFONULUI DE MINIMIS și ÎNTREPRINDEREA UNICĂ

Respectarea plafonului prevăzute la punctul 5 are în vedere o întreprindere UNICĂ.

Valoarea maximă totală a ajutoarelor de minimis de care poate beneficia întreprinderea unică pe o perioadă de 3 ani consecutivi (ultimii 2 ani fiscali înainte de data acordării ajutorului de minimis şi anul acordării ajutorului de minimis), cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, nu va depăși echivalentul în lei a 200.000 euro calculat la cursul InforEURO în vigoare la data semnării contractului de finanțare (100.000 euro în cazul întreprinderilor unice care efectuează transport rutier de mărfuri în contul terților sau contra cost). 

Aceste plafoane se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit şi indiferent dacă ajutorul este finanțat din surse naționale sau europene.

În cazul în care, prin acordarea unor noi ajutoare de minimis, s-ar depăși plafonul maxim menționat la alineatul (2), întreprinderea poate beneficia, dacă solicită acest lucru, de prevederile prezentei scheme de ajutor de minimis doar pentru acea fracțiune din ajutor care, cumulată cu restul ajutoarelor de minimis primite anterior, nu depășește acest plafon.

În cazul fuziunilor sau al achizițiilor, atunci când se stabilește dacă un nou ajutor de minimis acordat întreprinderii rezultate ca urmare a procesului de fuziune/achizitie sau întreprinderii care face achiziția, depășește plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziție rămân legal acordate.  

În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, și anume, în principiu, întreprinderii care preia activitățile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporțional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte.

Din perspectiva monitorizării cumulului ajutoarelor de minimis de care poate beneficia o întreprindere unică pe parcursul a 3 ani fiscali consecutivi, momentul acordării ajutorului de minimis se consideră data semnării contractului de finanțare, indiferent de data la care ajutoarele de minimis se plătesc întreprinderii respective.

Ajutoarele de minimis acordate în cadrul prezentei scheme pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 360/2012 al Comisiei  în limita plafonului stabilit în regulamentul respectiv. Ajutoarele de minimis acordate în condițiile prezentei scheme pot fi cumulate cu ajutoare de minimis acordate în conformitate cu alte regulamente de minimis în limita plafonului relevant prevăzut la art. 11 alin. (2) din prezenta schemă.

Articole din aceeasi categorie